Znaczenie umiejętności technicznych dla nietechnicznych pracowników
Niezależnie od sytuacji na rynku pracy i szeroko zakreślanych pojęć jak „rynek pracownika” czy „rynek pracodawcy”, jedna rzecz pozostaje niezmienna: firmy i pracownicy zawsze poszukują osób o wszechstronnych kompetencjach, głodnych wiedzy i stale dążących do poszerzania talentów.
Spośród nieskończonej liczby obszarów, w jakich można się rozwijać we własnym zakresie, nowe technologie z pewnością należą do najatrakcyjniejszych. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na ich uniwersalność. Niezależnie od tego, czy chodzi o sprzedaż, administrację, marketing czy logistykę, znajomość technologii pozwala szybciej realizować zadania, automatyzować żmudne i czasochłonne procesy oraz efektywniej współpracować z zespołami technicznymi, które z tych technologii od dawna są za pan brat. Pracodawcy cenią takie kompetencje, ponieważ przyczyniają się do poprawy wyników finansowych i ogólnej wydajności organizacji.
Dlatego też, z racji postępującej cyfryzacji usług na polskim rynku pracy, nietechniczni pracownicy znające podstawy różnych nowoczesnych technologii mają większe szanse na utrzymanie pracy w dynamicznie zmieniającym się środowisku. Ponadto zarobki w sektorze technologicznym często znacznie przewyższają średnią krajową, w związku z czym kompetencje techniczne mogą okazać się kluczem do większej stabilności finansowej.
Główne kompetencje techniczne warte uwagi
Wybór odpowiednich kompetencji technicznych godnych inwestycji czasowej lub pieniężnej może wydawać się przytłaczający. Nietrudno dojść do takiego wniosku i czuć swego rodzaju paraliż –obecnie, liczba dostępnych technologii i narzędzi jest wręcz ogromna, a liczba kursów i źródeł wiedzy objaśniających ich tajniki jeszcze większa. Aby pracować nad uniwersalną wartością należy jednak przede wszystkim skupić się na tych obszarach, które znajdują najszersze zastosowanie w codziennej pracy i mogą stworzyć największą wartość dodaną.
Poniżej przedstawiamy kluczowe umiejętności techniczne, które warto rozwijać, pracując na stanowiskach nietechnicznych:
-
Analiza danych w arkuszach kalkulacyjnych – Excel i Google Sheets od dawna stanowią biurowy fundament. Choć wiele osób wpisuje obsługę tego oprogramowania jako umiejętność w CV, w rzeczywistości niewiele z nich faktycznie może poszczycić się jego znajomością na wysokim poziomie. Inwestując w podstawowe kompetencje cyfrowe trzeba zatem pochylić się nad tym tematem, ponieważ potencjał tych narzędzi do analizy danych może okazać się bezcennym atutem w niemal każdym obszarze biznesu. Znajomość zaawansowanych formuł, tabel przestawnych oraz podstaw makr pozwala nie tylko zaoszczędzić czas, ale również wyciągać głębsze wnioski z dostępnych informacji. Szczególnie cenna jest umiejętność automatyzacji powtarzalnych zadań, która może zaoszczędzić wiele godzin pracy miesięcznie.
-
Podstawy języka SQL i baz danych – nawet podstawowa znajomość SQL otwiera drzwi do samodzielnego pozyskiwania potrzebnych danych bez konieczności ciągłego angażowania działu IT. Ta umiejętność jest szczególnie cenna w większych organizacjach, gdzie dostęp do danych często stanowi wąskie gardło w realizacji projektów. Zrozumienie podstaw architektury baz danych pomaga również w efektywniejszej komunikacji z zespołami technicznymi.
-
Platformy automatyzacji typu „no-code” i „low-code” – narzędzia takie jak Microsoft Power Automate czy Zapier zostały stworzone praktycznie po to, by osoby nietechniczne mogły z łatwością automatyzować procesy biznesowe bez znajomości programowania. Jeśli chcesz zwiększyć swoją produktywność i szybciej przetwarzać dokumenty czy aktualizować dane w różnych systemach, będzie to strzał w dziesiątkę.
-
Narzędzia do zarządzania projektami i współpracy zespołowej – biegłość w obsłudze systemów takich jak Jira, Asana czy Confluence coraz częściej uznawana jest za standard w wielu rolach. Efektywne poruszani się po tych narzędziach oraz rozumienie zwinności cyfrowej znacząco ułatwia współpracę z zespołami technicznymi i sprawia, że (współ)praca projektowa przebiega znacznie płynniej.
-
Podstawy sztucznej inteligencji – w dobie szybkiego rozwoju AI, umiejętność efektywnego wykorzystania dostępnych rozwiązań, takich jak asystenci AI czy narzędzia do automatycznego przetwarzania dokumentów, staje się coraz bardziej istotna. Nie chodzi tu jednak o wklepywanie podstawowych komend do ChatuGPT; technologie te posiadają znacznie szersze zastosowania. Zrozumienie możliwości i ograniczeń tych technologii, a także praca nad inżynierią poleceń, to ogromne ułatwienie w codziennych zadaniach.
-
Cyberbezpieczeństwo – podstawowa znajomość zasad bezpieczeństwa cyfrowego jest dziś niezbędna dla każdego pracownika. Obejmuje to nie tylko umiejętność identyfikacji potencjalnych zagrożeń, ale również znajomość dobrych praktyk w zakresie ochrony danych i bezpiecznego korzystania z narzędzi cyfrowych. Niestety, wiele osób ignoruje roztropne zalecenia działów IT i nie przestrzega ich. Prezentując znajomość tych zasad nie wymaga wiele, a może okazać się bezcenna.
Jak efektywnie prezentować kompetencje techniczne?
Sama wiedza jednak nie wystarczy; nabyte zdolności trzeba też umieć sprzedać, by faktycznie być tym kandydatem, o którego pracodawcy będą walczyć.
Najlepiej będzie zacząć od sekcji w CV poświęconej umiejętnościom technicznym. Wymień narzędzia, programy i technologie, które dobrze znasz, ale unikaj ogólników typu „obsługa komputera”. Zamiast tego napisz konkretnie, np. „zaawansowana znajomość MS Excel (formuły, tabele przestawne)” lub „obsługa narzędzi CRM (Salesforce, HubSpot)”.
Do rozmowy kwalifikacyjnej przygotuj się na tyle, by bez zbędnego namysłu opowiadać o swoich technicznych kompetencjach, używając konkretnych przykładów.
Nie zapomnij też o zaktualizowaniu profilu na LinkedIn! Uzupełnij go szczegółowymi informacjami o swoich umiejętności technicznych oraz ukończonych kursach lub certyfikatach potwierdzających Twoją wiedzę. To doskonały sposób, by wzbudzić zainteresowanie rekruterów jeszcze przed wysłaniem CV.
Te wskazówki to dobry start, ale jak ze wszystkim w życiu, zawsze możesz postarać się bardziej i zrobić to lepiej. Całą masę dalszej, użytecznej wiedzy na temat umiejętności w CV znajdziesz na stronie CVwizard, której autorzy dzielą się przydatnymi wskazówkami w zakresie doradztwa zawodowego.
Wnioski
Kompetencje technicznych to bezcenny atut dla prawie wszystkich pracowników, niezależnie od sektora. Nawet pracując na nietechnicznym stanowisku umiejętność obsługi narzędzi cyfrowych, automatyzacji procesów czy wykorzystania danych znacząco podniesie Twoją wartość na rynku pracy.
Firmy w Polsce coraz częściej poszukują osób, które potrafią w pełni wykorzystać możliwości nowoczesnych technologii. Dlatego też rozwijanie tych kompetencji może być inwestycją w przyszłość – nie tylko zwiększa to szanse na awans czy lepsze wynagrodzenie, ale także pomaga zachować konkurencyjność na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy.
Nie wszystko co napisaliśmy w artykule jest dla Ciebie jasne? Masz pytania?
Zapraszamy do kontaktu: kontakt@globelus.pl
Dołącz do GLOBELUS.PL na facebook.com